Training

  • Zelfstandige training van klinische vaardigheden in het skillslab
  • Bekijken en beluisteren van CD-roms en DVD's in het skillslab
  • Zelfstandige training met ondersteuning van elektronische leerpaden via het leerplatform Point Carrť

Training van aangeleerde vaardigheden

  • Asepsie (handontsmetting, steriele handschoenen, steriele schort)
  • Onderzoek van de vrouw (op fantoom)
  • Onderzoek van de man (op fantoom)
  • Venepunctie (op fantoom)
  • Plaatsen van infuus (op fantoom)
  • Injecties: ID, IM, SC (op fantoompad) en glycaemiebepaling met glucometer
  • Afname electrocardiogram
  • Bloeddrukmeting
  • Hart-en longgeluiden: te beluisteren met SOUNDSTUTOR en op CD-ROM
  • Piekstroommeting en (placebo-) doseeraŽrosols
  • EHBO-training en reanimatie (CPR:BLS) met behalen van certificaat geldig voor een jaar
  • Aanleggen van verbanden
  • Neus-Keel-Oor-onderzoek met hoofdlamp en otoscoop
  • Onderzoek van het oog met oftalmoscoop
  • Wondhechting (op varken lidmaten)
  • Niet-heelkundige acute wondzorg, stomazorg
  • Taping (op elkaar)
  • Verloskundige vaardigheden
  • Plaatsen van infuus (op elkaar)
  • Injecties (op elkaar)

Training van aangeleerde vaardigheden via boostersessies

(op elkaar en op echte patiŽnten in het stagegebeuren)

  • Locomotorisch onderzoek
  • Neurologisch onderzoek
  • Onderzoek van de thorax
  • Onderzoek van het abdomen
  • NKO-onderzoek
  • Borst-en gynaecologisch onderzoek
  • Klinische consultvoering met Simulatie-Instructie-PatiŽnt

Training aangeleerde vaardigheden met Simulatie-Instructie PatiŽnten

Een simulatie-instructie patiŽnt (SIP) is een persoon die getraind wordt om een bepaalde patiŽntenrol te spelen en ingezet wordt in het onderwijs, i.e. in de opleiding geneeskunde.

Simulatie-instructie patiŽnten geven de student de kans de theorie en praktische vaardigheden in te oefenen in een veilige omgeving vooraleer in contact te komen met echte patiŽnten. Dit heeft tal van voordelen:

  • Studenten kunnen in gecontroleerde omstandigheden meermaals hetzelfde oefenen
  • Studenten leren de patiŽnt gericht te bevragen in een veilige omgeving
  • Studenten kunnen bepaalde onderzoeksvaardigheden oefenen Vb. onderzoek v/d thorax
  • De simulatiepatiŽnten kunnen feedback geven aan de studenten

Hoe kunnen simulatie-instructie patiŽnten ingeschakeld worden?

  • Vb. Studenten leren een goed gestructureerd vraaggesprek te voeren met de simulatie-instructie patiŽnt om zo juist in te schatten wat er aan de hand zou zijn. Ze krijgen feedback van de simulatie-instructie patiŽnt
  • Vb. Studenten leren de buik, hart en longen, van een volwassene goed te onderzoeken en krijgen feedback van de simulatie-instructie patiŽnt
  • Vb. Simulatie-instructie patiŽnten kunnen de techniek van het klinisch onderzoek van de student verbeteren terwijl die met hen oefent
  • Vb. Studenten leren een vlotte overgang te maken tijdens het consult van de ene naar de andere fase
  • Vb. Simulatie-instructie patiŽnten kunnen ingeschakeld worden bij de stationsexamens

Worden simulatie-instructie patiŽnten vooraf getraind?

Er zijn trainingen voorzien voor de simulatie-instructie patiŽnten van ongeveer 2 halve dagen vooraleer het inoefenen met studenten start.

Is er een vergoeding?

Er wordt een vergoeding voorzien per halve dag.

VUB Skillslab • ©2013 • skillslab.vub.ac.be
Faculteit Geneeskunde & farmacie • Dienst Geïntegreerd Begeleidingslandschap Jette
Laarbeeklaan 103 • 1090 Brussel, BEL • Tel: +32 (2) 477 42 04 • Fax: +32 (2) 477 42 17
Pagina gegenereerd in 0.1004 seconden.